Monday, May 30, 2011

Aifa munirah






On 24th May 2011, Aifa Munirah genap 2 tahun. Alhamdulillah,syukur kepada Allah kerana mengurniakan aku anak yang sangat menyejukkan hati dan tidak banyak kerenah. Genap juga dua tahun aku berjaya menyusukan dia. Anak-anak yang sebelum ini,belum cukup 2 taun,dah dapat adik. Jadi sejak melahirkan Aifa,aku bertekad dengan izin suami,nak menyusukan dia sampai 2taun seperti di dalam Al-Quran
Nak eksklusif breastfeed ni bukannya senang. Alhamdulillah bila aku mengandung anak ke 3,aku dah bertekad nak menyusu eksklusif bila tengok kawan sek segambut, Cikgu Ruzie relax ja pam susu ari2 kat sekolah. Aku masa mengandung bli pam avent manual 2nd hand.try pump,macam senang ja.
Bila dah bersalin, alhamdulillah dapat pembantu rumah, blhla dia tlg tgk2 kan anak bila aku kumpul stok EBM(expressed Breast MIlk). cuma stok aku xla banyak macam orang dok tunjuk dalam majalah Pa & Ma tu.tp masa sebelum 6bulan, sekali pam tu blh dapat 7-8 auns. alhamdulillah.
bila aku pindah sek by end of 2009, aku susah hati jugak sebab sekolah jauh, jadi aku punya EBM mesti ditambahkan kerana biasanya aku kuar umah pukul 6pg dan plg awal dlm pkl3 br smpi rumah. masa ni memang tension,pagi2 bangun expressed milk,tp xbanyak.kat sekolah jarang dapat express, kalau dapat pun sangat sedikit.macam2 aku mkn natambah susu. brokoli tu dah mcm ulam. air skali minum bertong-tong.mai umur dia dah 17 bulan, aku dah tak perah.maknanya blk sek br jumpa sususebab susu lain dia tanak.perah susu memang takdak apa dah..tp alhamdulillah dapat jugak dia menyusu 24 bulan. pas ni nak cr idea cemana nak bg berenti plak.mak aku suh buh jadam, macam aku kck2 dulu:).tp kaunselor laktasi, pn rita rahayu kata anak dia dah 3 taun masih menyusu!hehe..cuma yg ptg dia kata dont offer dont refuse:)
insha allah anak ke seterusnya aku nak bli pump yg bagus sket dan berganda,kumpul stok awal2 supaya xputus stok mcm kat aifa ni. amin ya rabbal a'lamin

No comments:

saat-saat pertama bergelar ibu

saat-saat pertama bergelar ibu
cinta hati pertama