Friday, November 23, 2012

sarjana

salam semua
dah lama xmeghapu di blog ni.rugi juga tak menulis sebab dah tua-tua ni,memory dah tak se'fresh' dulu.benda yg jadi semalam pun susah nak ingat, apatah lagi benda yang dah berbulan-bulan. sejak Jun haritu agak sibuk dengan macam-macam benda. biasalah bila dah kerja, kerja kat sekolah xpernah habis, bawak balik umah pun x habis-habis. tu pun, bab marking buku, aku selalu lambat-lambatkan. yela,marking sebiji pun dah rasa berat mata:).
ok, ape ek nak cite, oh ya, bulan 9 2012 aritu, aku telah mendaftar as postgraduate student di Universiti malaya. My oh my, dah 10 tahun meninggalkan dunia kampus dan bila masuk balik ke UM terasa amat bangga sekali kerana dapat menjejakkan kaki ke lembah ilmu yang sangat ulung di Malaysia. Dari keluar UKM dulu dok menyimpan perasaan nak sambung Masters. dulu dapat offer buat SM Kejuruteraan, tapi ayah xkasi, ayah suruh kerja dulu. Bila dah kawin,beranak pinak, minat masih xhilang, minta juga di UTM, kelas hujung minggu, tapi xdpt-dpt, alasannya cuma 5 orang yang memohon, tidak berbaloi untuk dibuka kelas.akhirnya taun ni, saja test isi Masters UM, sekali isi je dapat!Alhamdulillah< dapat 2 plak tu! Sarjana Pengurusan Pendidikan dan Sarjana Matematik dengan Teknologi Maklumat> walaupun Maths tu pujaan hati, tapi bila tengok,thesis 40 credits aku rasa nak pengsan!masa degree dulu, thesis 6 unit pun aku hampir sangkut, ni kan pula 40 units!seriously aku suka belajar, tapi bukannya researcher yang rajin!
Akhirnya 3/9 aku mendaftarkan diri di UM dengan yuran hampir RM3k dengan bantuan dari abang misai. Tak prepare langsung ni, jadi belajar sambil bekerja. bab belajar memang seronok walaupun penat sebab kelas 3-6 setiap khamis, jumaat dan 8-11 sabtu. setiap khamis,anak-anak dipontengkan sebab umi xsempat nak balik hantar anak dan ke UM, hari Jumaat sempat balik,mandi, solat dan ke UM balik, lunch tu memang sambil drivee jela,jadi mkn je apa yang sempat tangkap!tapi seronok. Belajar benda-benda yang worlds apart from what I learn during my degree memang susah. dulu aku rasa management macam kacang, tapi time buat assignment,masha allah...rasa nak demam, malas nak ke mana-mana. Assignment pulak 70% dari markah keseluruhan, jadi memang kau-kau punya buat assignment.Aku pulak bab mengarang ni memang fail,jadi memang rasa nak nangis , nak demam semualah!Tapi dalam kesusahan-kesusahan itu aku banyak belajar benda yang baru, belajar speed reading,sbb nak baca jurnal yang berjuta tu, belajar cr jurnal guna google scholar,kemudian import ke End Note. Subjek kegemaran aku pula Statistic for research. Bagi aku setiap kali kelas Statistik pada hari Sabtu tu rasa macam makan Tutti Frrutti, masha Allah seronok sangat kelas tu. Prof Madya Sharifah Norul Akmar memang superb n she is a very good teacher!Bila mid sem haritu aku dapat 17/20 memang rasa seronok walaupun I believe I should have scored 20!
Malangnya panas yang ku sangkakan sampai ke petang , hujan di tengah hari. Lebihh kurang 10 minggu selepas aku mendaftar, aku terpaksa memohon untuk menarik diri dari program pada 21/11/2012 lalu. dalam bahasa senangnya, AKU BERHENTI!sedihnya tak dapat diucap walaupun ada sedikit lega sebab tak perlu siapkan 6 assignment!dan sedih juga meninggalkan kawan-kawan yang baik seperti lai, revethy, thulasi, dhanam,aishah, amutha, salwa dan ramai lagi serta Encik zabidi yang sangat baik hati. keputusan ini aku terpaksa buat dengan hati yang berbelah bahagi kerana aku ni seorang yang mudah lari fokus dan kerana fokus aku kini bukanlah lagi master,jadi aku terpaksa berundur diri. Aku sangat berterima kasih kepada semua dan hanya tuhan yang dapat membalas kebaikan anda semua. Tak lupa juga warga SKBBS2 especially pentadbir yang sporting, GB Rosman dan PK1 Kak Zah kerana selalu memberi kebenaran untukku ponteng aktiviti hari Sabtu untuk membolehkan aku menghadiri kelas Stat, semoga allah membalas kebaikan anda dengan kebaikan jua. Tak lupa buat suami, yang bagi peluang umi belajar, menumpukan masa study dan juga peluang menghadapi traffic jams selama hampir 3 jam untuk pulang dari UM ke rawang,juga makcik atun yang bersabar dengan kerenah anak-anak, hanya ALLAH mampu membalas.huh, dah jadi macam ucapan dalam thesis ja padahal hanya 10 minggu!Tapi seriously aku sangat berterima kasih pada semua. Hanya Allah sahaja yang mampu membalas kebaikan anda semua!

No comments:

saat-saat pertama bergelar ibu

saat-saat pertama bergelar ibu
cinta hati pertama