Tuesday, March 26, 2013

Tesco vs mydin

Semalam dapat gaji.syukur alhamdulillh walaupun dah tiga bulan xkeja,allah masih bagi gaji padaku.aktiviti bila dpat gaji apalagi shopping groceries.dalam hidup aku gaji memang selain bil- bil, aku bli groceries.hat lain abgmisai:).nak beli handbag,baju ka memang xdakla kecuali dapat present dafi abg misai.biasalah kan hidup dikota, semua duit.at least dok sini dah xpayah pk duit tol n minyak.ms dok rawang monthly tol minyak 600 tu minimum.hehe..tp dok sini kenala bayar sewa kan.huhu..xpala, janji budak budak pun happy.
Sebenarnya nak cerita semalam aku shoping di tesco rawang...kononnya nampak advertisement ulangtahun ke 11 , banyakla offer barang murah.so, bli punya beli penuh satu troli. Total semua rm500++.huhu keluar peluh jantan nak bayar, se baik cukup duit.so bila blk rumah, belek- belek senarai barang ada beberapa barang yang aku perlu beli di mydinsebab di tesco tak ade
Since aku nak p hospital setel pasal insurans, aku singgah di mydin selayang.dah siap beli beli barang ,ak ternampak bungkusan nescafe 3 in 1, minuman kegemaran makcik atun
So ini perbandingannya
                   Tesco  nescafe 3 in 1(10) rm7.50
                                 NescFe 3 in 1 (30) rm 14.50
                                 Nescafe 3 in 1 (40) rm 16
                   Mydin nescafe 3 in 1(10) rm 4.70
                                 Nescafe 3 in 1 (30) rm11.79
                                 Nescafe 3 in 1 (40) rm14.50
Perasan x berapa jauh bezanya yg bungkusan 10. Since aku ni hantu survey harga barang memang aku perasan kdg tesco ada offer bungkusan yang 30 @ 10.79.so rumusannya dapatnextgaji aku nak sopingdi mydin sahaja.dan pergike tesco atau mana-mana hypemart utk beli barang yg dia iklan sahaja.setakat ni tesco tempat shoping susu dutch lady 1 l.mana pun xleh lawan.tapi time offer sahaja rm4 sekotak.wKtu lain rm5.50. Baik p mydin(4.79 sekotak) atau speedmart99 (4.99 sekotak)
Dan satu lagi inilah cara hypedrmart membuat untung.iklan beberapa barang murah tapi baranglain mahal.aku terbaca tak ingat dimana iaitu inilah strategi sahabat-sahabat nabi yang kaya membuat untung perniagaan mereka.tengokla org yahudi yang tiru strategi perniagaan para sahabat.mungkin pasni supermarket muslim leh ikut strategi ni.tapi letihla kan sabun beli mydin susu beli tesco dan lainlain beli speedmaft.terpulang kepada anda, kuasa membeli ditangan anfa.aku? Aku memang rajin.tapi kadang hentam mana yang dekat. By the way aku bukan duta mydin ye:).just sharing my experience:).

No comments:

saat-saat pertama bergelar ibu

saat-saat pertama bergelar ibu
cinta hati pertama