Wednesday, January 23, 2013

Theva

"kak aida, kak aida rasa saya boleh selamatke?", masih terngiang-ngiang soalan tu di telingaku.macamana mulutku ini ingin meyakinkan dia sedangkan aku sendiri tidak yakin tentang nasibku?masha allah, susahnya nak bagi keyakinan pada orang.
Theva, seorang ibu,juga punya anak tiga sepertiku,berasal dari Lukut, Port Dickson. Pertama kali aku bertemunya pada 18/12/2012, tarikh kali kedua aku masuk ke wad. Kali ini aku masuk sebab ada post-operation infection. Patutla aku asik demam ja sejak operation, rupanya disebabkan 'keganasan'ku yang telah memputuskan talian drain beg ku, telah menyebabkan cecair yang sepatutnya keluar tetapi bertakung didalam dan jadilah jangkitan. Mr salahudin dengan senang hati memotong kembali luka pembedahan untuk mengeluarkan semua nanah dan cecair yang bertakung dan dimasukkan ke wad untuk observation. Sekali lagi, wad 9a menjadi rumah keduaku.
Sewaktu pendaftaran di wad, aku melihat seorang wanita india, sangat kecil tubuhnya( rasanya saiz badanku 3x ganda saiznya), sedang mendaftar, mukanya sangat sedih sekali dan aku terdengar dia bercakap kepada jururawat untuk menjalani 'mastectomy' pada keesokan harinya. Rupa-rupanya kami sebilik, bila berpeluang aku pun bertanya dan maklumlah dah 'senior' 18hari, aku ingat lagi perkataan pertamaku padanya, jangan sedih-sedih,no use to cry
( chewaahhh, berlagak sungguh cikgu aida). bermula dari tarikh itu kami jadi bff sebab kami punya nasib yang sama, kanser, anak 3, baru shj operate dan soalan di atas ditanya setelah hampir sebulan, ssetelah dia mendengar keputusan CT scannya, rupanya dia jauh lebih advance dari ku. sudah hampir ke stage 4.masha allah.a.ku pikir,aku yg teruk,ada lagi yang lebih teruk. aku hanya mampu menasihatinya supaya jangan give-up, kita perlu bersama-sama hadapi ini.
sekarang aku tak punya alasan untuk menangis , kecewa lagi. dibanding theva,aku punya segala. dia punya suami yg asik menangis, suamiku tak pernah menitik walau setitik airmatanya lagi,katanya buat apa abg menangis depan sayang, buat syg lg susah hati. kanserku baru ditahap2, dia sudah hampir ke 4 dan aku punya ALLAH, tuhan sekalian alam, berkuasa menghidupkan dan mematikan. aku xpatut merasa akulah yang paling tidak mendapat keadilan didunia ini. theva, i wish both of us will heal together, watching our children grow together n fighting to the end!semoga dia juga mendapat hidayahNya.satu soalan dia yang masih ku ingat smpi arini, akak dekat mekah tu ada black stone kan, nama apa?(aku jawab Kaa'bah), why all moslem pray towards kaabah?aku xtahu la dia nak menguji atau nak tahu, tp harapnya jawapanku memuaskan hati dia dan mendekatkan dia pada Islam. wallahu a'lam

No comments:

saat-saat pertama bergelar ibu

saat-saat pertama bergelar ibu
cinta hati pertama